/

Wojna przyszłości – wystąpienie sektora prywatnego przeciwko Rosji

13 mins read

Maja Hassen, 22.03.2022 r.
W międzynarodowym biznesie od dawna funkcjonuje wyraźny podział między sprawami handlowymi a państwowymi – niektórzy biznesmeni zwracają na to szczególną uwagę, inni nie uważają tego za istotne. Jednak w obliczu agresji Rosji na Ukrainę wiele firm podejmuje zgodne decyzje względem ograniczania swojej działalności na obszarze mocarstwa[1]B. Luscombe, Hundreds of CEOs Came Out Against Russia. Their Involvement Could Change War Forever, ‘TIME’, 11.03.2022, https://time.com/6155725/corporations–war–russia–ukraine/, 13.03.2022..

Państwa członkowskie NATO oraz inne wschodnie wysokorozwinięte kraje nie zwlekały z reakcją na inwazję – narzucono bezprecedensowe zestawy kar finansowych i ekonomicznych. Taki zabieg jest starym, choć bardzo skutecznym narzędziem taktycznym[2]Tamże..

W ciągu zaledwie kilku dni oświadczenia o opuszczeniu rosyjskiego rynku napłynęły od firm energetycznych czy obsługujących karty kredytowe, spółek medialnych i zarządzających, gigantów technologicznych, a nawet banków. Ponadto dyrektor generalny McDonald’s zwrócił się do franczyzobiorców z prośbą o zawieszenie działania restauracji w Rosji. Do bojkotu dołączyła także grupa TMF, która zakończy współpracę z rosyjskimi klientami, ale utrzyma stosunki z kontrahentami prowadzącymi interesy na terenie Federacji Rosyjskiej. Wiele korporacji wycofało się z Rosji jeszcze zanim wprowadzono nakazy rządowe[3]Tamże..

Wystąpienie niektórych firm z Rosji było spodziewane, czego przykład stanowi IKEA, borykająca się z korupcją na terenie tego państwa. Jednak korporacje takie jak Shell, BP oraz Exxon zaskoczyły świat swoją decyzją, jako że Rosja była ich głównym parterem na rynku energetycznym[4]Tamże..

Im więcej firm zdecyduje się na opuszczenie rosyjskiego rynku, tym mniej opłacalne ekonomicznie będzie pozostanie na nim innych przedsiębiorstw. Koszt prowadzenia interesów w Rosji wzrasta – coraz trudniej zdobyć potrzebne towary i usługi, natomiast grono osób zdolnych do zapłacenia za świadczenia stopniowo się kurczy. Ekonomiści snują różne możliwe scenariusze, jednak jedno jest pewne – Rosja zostanie odcięta od zachodnich wpływów bardziej niż kiedykolwiek. Będzie to skuteczną metodą ukarania Putina za jego druzgoczące decyzje, a jednocześnie zmusi rosyjskie przedsiębiorstwa do poszukiwania parterów w innych krajach, na przykład w Chinach. Dwa główne rosyjskie banki – Sberbank i Tinkoff Bank – rozważają wprowadzenie do użytku kart wspieranych przez chiński system UnionPay, odkąd Visa i Mastercard odcięły Rosji dostęp do swoich usług[5]Tamże..

Firmy, które ograniczyły swoją działalność w Rosji lub wobec Rosji[6]Business Insider Polska, Od Apple po Volvo. Kilkadziesiąt marek opuszcza rosyjski rynek [LISTA], „Business Insider”, 5.03.2022, … Continue reading:

  • Apple Pay – usługa ta przestała być dostępna dla klientów rosyjskich banków wyłączonych z systemu SWIFT;
  • Apple – firma wstrzymała sprzedaż wszystkich swoich produktów z oficjalnego sklepu internetowego firmy;
  • Adidas – spółka w trybie natychmiastowym zakończyła współpracę z Rosyjskim Związkiem Piłki Nożnej;
  • Airbnb – firma wstrzymała świadczenie usług;
  • Audi – producent wstrzymał dostawę aut;
  • AMD – firma zatrzymała dostawę procesorów i kart graficznych;
  • British Petroleum (BP) – koncern zrezygnował ze swoich udziałów w rosyjskim gigancie naftowym Rosnieft;
  • BMW – koncern wstrzymał sprzedaż aut;
  • Chevrolet – odmawia dostaw samochodów;
  • Cadillac – odmawia dostaw samochodów;
  • CD Projekt – wstrzymuje sprzedaż w Rosji i Białorusi;
  • CEX IO – platforma do wymiany kryptowalut zawiesiła rejestrację użytkowników;
  • Chanel – czasowo zawieszono działalność 17 sklepów znajdujących się w Rosji;
  • Cinema 4D – blokada licencji na wtyczki do programu;
  • Dell – zawiesił sprzedaż swych produktów;
  • DHL – zawiesiło dostawy;
  • Eurowizja – władze festiwalu zdecydowały o wykluczeniu przedstawicieli Rosji z rywalizacji scenicznej;
  • Ericsson – wstrzymał dostawy sprzętu;
  • Exxon Mobil – zamknął swoje oddziały, a amerykańskich pracowników wezwano do powrotu do USA;
  • Facebook – blokuje rosyjskie konta rozsiewające dezinformację w Ukrainie;
  • Fedex – zawiesił dostarczanie paczek;
  • Festiwal w Cannes – władze festiwalu zdecydowały, że nie przyjmą rosyjskiej delegacji, chyba że zakończy się wojna w Ukrainie;
  • Ford – zawiesił do odwołania całą działalność ze skutkiem natychmiastowym;
  • Formuła 1 – odwołała zawody Grand Prix Rosji w Soczi;
  • FIFA – wykluczyła reprezentację Rosji z międzynarodowych rozgrywek;
  • Google Pay – funkcja ta przestała być dostępna dla klientów rosyjskich banków wyłączonych z systemu SWIFT;
  • General Motors – odmawia dostaw samochodów;
  • Generali – zamyka biuro w Moskwie i likwiduje działalność Europ Assistance;
  • HP – zawiesił sprzedaż swych produktów;
  • Harley Davidson – zawiesił dostawy;
  • Hermes – tymczasowo zamknięto wszystkie sklepy i wstrzymano plan otwarcia nowego w Petersburgu;
  • H&M – szwedzki potentat odzieżowy zawiesił sprzedaż;
  • IKEA – szwedzka sieć meblowa zamknęła wszystkie 17 sklepów w Rosji i wstrzymała dostawy z Rosji i Białorusi;
  • Inditex – hiszpański koncern poinformował o zamknięciu 502 sklepów i wstrzymaniu sprzedaży online; 
  • Instagram – blokuje rosyjskie konta rozsiewające dezinformację w Ukrainie;
  • Intel – wstrzymał dostawę czipów;
  • Jaguar – zrezygnował z dostarczania pojazdów;
  • Jooble – portal usunął usługę poszukiwania pracy;
  • Lenovo – marka przestała dostarczać swoje produkty;
  • LVMH – zamknął 124 sklepy;
  • MasterCard – zablokował możliwość prowadzenia transakcji, co oznacza, że wydane w Rosji karty nie będą działały poza tym krajem;
  • Maersk – zawiesza wysyłkę kontenerów;
  • Mercedes – odmawia dostaw samochodów;
  • Megogo – usunął z platformy wszystkie filmy wyprodukowane przez Rosjan;
  • Microsoft – firma nie będzie wyświetlać żadnych sponsorowanych przez państwo treści Russia Today oraz Sputnika w jej wyszukiwarkach i aplikacjach informacyjnych;
  • NHL – zawiesiła interesy z rosyjskimi partnerami, także dotyczące rozgrywanych w Rosji meczów;
  • Netflix – najpierw wbrew prawu nie udostępniał na swojej platformie rosyjskich kanałów telewizyjnych, a w niedzielę 6 marca zdecydował o wstrzymaniu świadczenia swoich usług w tym kraju;
  • Nike – rosyjscy użytkownicy nie mogą już robić zakupów w sklepie internetowym firmy;
  • OnlyFans – portal blokuje konta użytkowniczek i użytkowników z Rosji i Białorusi;
  • Nokia – wstrzymała dostawy sprzętu;
  • Paypal – od 2 marca uniemożliwia dodawanie nowych użytkowników z Rosji, a od 5 marca przestał obsługiwać transakcje z rosyjskimi bankami, objętymi sankcjami;
  • Paysera – spółka przestała obsługiwać operacje w rosyjskich rublach i zamknęła konta rosyjskich klientów;
  • Paramount – wytwórnia wycofała swoje filmy z rosyjskich kin;
  • Parimatch – firma bukmacherska ogłosiła zakończenie swojej działalności na terytorium Rosji;
  • Porsche – odmawia dostaw samochodów i części;
  • Renault – odmawia dostaw samochodów i części;
  • Samsung Pay – funkcja nie jest dostępna dla klientów rosyjskich banków wyłączonych z systemu SWIFT;
  • Snapchat – spółka wstrzymała sprzedaż oraz wyświetlanie reklam w Rosji i na Białorusi;
  • Scania – wstrzymała dostawy samochodów i części zamiennych;
  • Shell – koncern zapowiedział zawieszenie wszystkich interesów;
  • Spotify – zablokowanie rosyjskim użytkownikom płatności za usługę swoimi kartami bankowymi;
  • Sony Pictures – wstrzymało premiery kinowe;
  • Toyota – oddział Toyoty w Rosji wstrzyma produkcję aut, rosyjskie przedstawicielstwo firmy wstrzymało import samochodów;
  • Tik Tok – zawiesił transmisje na żywo i udostępnianie treści;
  • UPS – zawiesiło dostarczanie paczek;
  • Visa – zablokowała możliwość prowadzenia transakcji, co oznacza, że wydane w Rosji karty nie będą działały poza tym krajem;
  • Volvo – odmawia dostaw samochodów i części;
  • Volkswagen – zawiesił produkcję w rosyjskich fabrykach, wstrzymał także eksport aut.

Ponadto wiele polskich sieci handlowych decyduje się na wycofanie ze swojej oferty rosyjskich produktów. Do tej pory zrobiły to: Netto, Stokrotka, Biedronka, Topaz, Polomarket i Rossmann.

Przypisy

Przypisy
1 B. Luscombe, Hundreds of CEOs Came Out Against Russia. Their Involvement Could Change War Forever, ‘TIME’, 11.03.2022, https://time.com/6155725/corporations–war–russia–ukraine/, 13.03.2022.
2 Tamże.
3 Tamże.
4 Tamże.
5 Tamże.
6 Business Insider Polska, Od Apple po Volvo. Kilkadziesiąt marek opuszcza rosyjski rynek [LISTA], „Business Insider”, 5.03.2022, https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/inwazja–rosji–na–ukraine–te–firmy–wycofuja–sie–z–rosji–aktualna–lista/9vbhzdh, 13.03.2022

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

Zobacz w dziale: NEWSY